FEBRUARIMYS dagsretreat Pensionat klåvasten 22/2 2020

En dag med fokus på kravlöshet, mjukhet och acceptans. Inga förkunskaper krävs och dagen passar såväl nybörjare som vana. Du utgår från dina förutsättningar och dagsform och väljer själv vilka moment du deltar i.  

Dagen bjuder på yinyoga, breathwalk, mjuk ayurvedayoga (Hathayoga), meditation och tid för vila och reflektion.
 
Breathwalk är yoga till fots i naturen. Breathwalk kommer från kundaliniyogan och under promenaden kopplas stegen till andningstekniker och mantran. Passet startar och avslutas med mjuka övningar för stretch och bättre andning. Breathwalk har många goda effekter för hälsa och välbefinnande.
 
Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
 
Ayurvedayoga har sin bas i den klassiska Hathayogan som är lite mer fysisk. Hathayogan består av en rad olika kroppställningar där andning och balans står i fokus. Genom att hela tiden utgå från dina egna förutsättningar och få hjälp med att hitta olika alternativ på att utöva yogapositionerna behöver du inte vara varken vig eller tränad. En yogalektion börjar alltid med en kort andningsövning följt av uppvärmning och en serie olika positioner – asanas – där fokus ligger på andningen. Lektionen avslutas med en liggande avslappning – Yoga Nidra. Tänk på att ha bekväma kläder på dig. Ta gärna med en extra tröja och sockar till avslappningen.
 
Prel schema: 
09.30-10.00 Välkommen 
10.30-12.00 Ayurvedayoga 
12.00-12.30 Meditation  
12.30-13.45 Lunch  
13.45-15.15 Gående meditation i skogen. (Breathwalk) 
15.30-17.00 Yinyoga 
17.00-17.30 Avslut  
 
Bra att ha med sig: 
Mjuka sköna kläder som är lätt att röra sig i. 
Kofta/tröja och varma sockar om du blir frusen. 
Bra utekläder och skor för promenader.
 
Mattor, filtar och bolster finns att låna, men ta gärna med egen utrustning om du vill.
 

Antal deltagare: Max 12

Anmälan/frågor: Maria Ekenstierna, maria@hela-dej.se, 0709 585754

Kostnad: 950:-

I priset ingår, förutom alla klasser, vegetarisk lunch samt tillgång till te och frukt under dagen.

Varmt välkommen!

/Maria Ekenstierna