Hela Dej i Åsen

Aktuella kurser finner du här
Yinyoga

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.

Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.

 

 

Ayurveda yoga

I Ayurvedayoga har de två uråldriga lärorna – Yoga och Ayurveda – kombinerats. Yoga betyder förening av kropp, sinne och själ och Ayurveda betyder kunskap om livet.


Både Yoga och Ayurveda har som princip att vi alla är olika och att vi måste utgå ifrån vår egen grundkonstitution för att uppnå hälsa, harmoni och balans. Ayurveda hjälper dig att bli medveten om vad just du behöver när det gäller kost, motion och livsstil för att uppnå bättre hälsa. Yogan frigör energiblockeringar i kroppen och fokuserar inåt. Kroppen blir både stark och smidig av Yoga. Yoga är att öva sig i att vara här och nu och att lyssna inåt.

Ayurvedayoga har sin bas i den klassiska Hathayogan som är lite mer fysisk. Hathayogan består av en rad olika kroppställningar där andning och balans står i fokus. Genom att hela tiden utgå från dina egna förutsättningar och få hjälp med att hitta olika alternativ på att utöva yogapositionerna behöver du inte vara varken vig eller tränad. Vi kommer också att prata om grunderna i Ayurveda och hur du med enkla och naturliga knep kan skapa dig ett hälsosammare liv. 

En yogalektion börjar alltid med en kort andningsövning följt av uppvärmning och en serie olika positioner – asanas – där fokus ligger på andningen. Lektionen avslutas med en liggande avslappning – Yoga Nidra. Tänk på att ha bekväma kläder på dig. Ta gärna med en extra tröja och sockar till avslappningen. Undvik att äta en större måltid innan.